Tomasz Markowski | Premikanje meja v športni fotografiji

Izjemno športno fotografijo je težko narediti. Velika večina slik na športnih časopisnih straneh v spletu so največkrat posnetki rekordnih dosežkov, na katerih je ujet trenutek, ki pripoveduje zgodbo, obenem pa ne ponujajo veliko, zaradi česar bi resnično izstopale.

Vse je odvisno od svetlobe

Slike smučarskih skakalcev, ki jih ustvarja Tomasz Markowski, so odličen primer, kako je mogoče preprost spust športnika na smučeh po spustni stezi s hitrostjo 100 km/h prikazati kot nekaj resnično veličastnega.

“Vedno poskušam ustvariti sliko, ki je videti nenavadno,” pojasni Tomasz, “in za doseganje tega je svetloba eden od najpomembnejših elementov.” Ob pogledu na Tomaszeve slike je kmalu jasno, kako pomembna je svetloba za njegov slog – od reflektorjev, ki služijo kot odrski žarometi ali sončnega zahoda, ki ponujajo neverjetno ozadje – svetloba je nepogrešljiv del vseh njegovih posnetkov.

Vpletanje okolja

Čeprav se je Tomasz specializiral za posnetke smučarskih skokov, pa je koncept iskanja zanimive svetlobe in kotov snemanja mogoče uporabiti pri snemanju katerega koli drugega športnega dogodka. Ob uporabi svetlobe, lokacije in ozadja je mogoče ustvariti sliko, ki ni običajna. Vključite lahko tudi elemente iz drugih vrst fotografije. Za krajinske fotografe je športnik lahko le del slike, da gledalec dobi občutek, kako velika je pokrajina v ozadju. Tomaszu so na začetku njegove kariere športnega fotografa močno pomagale izkušnje in praksa, ki jih je pridobil z ulično fotografijo, ko je moral poiskati zanimive kote, ozadja in svetlobo.”

Iskanje mesta

Bistvena je tudi priprava. Da bi ustvarili slike, ki so drugačne, potrebujete svoje mesto, dobesedno. “Na mesto dogajanja najraje pridem zgodaj, da ga raziščem,” pove Tomasz. “Ko se tekmovanje začne, se skakalci spuščajo drug za drugim, zato je težko spreminjati mesto snemanja, še posebej, ker je povsod še veliko drugih fotografov.” Podobno kot krajinski fotografi Tomasz upošteva, kam bodo padle močne poldnevne sence ali kje bo zašlo sonce, da bo lahko izkoristil lepo ozadje – gre torej za načrtovanje in razmislek o tem, kako se bo spreminjala svetloba ter kako jo je mogoče izkoristiti sebi v prid.

Osvetlitev

Da bi ustvarili posebno sliko, se je treba tudi odločiti, kako natančno osvetliti sliko – želite poudariti osvetljene ali osenčene dele? Naj bo subjekt najsvetlejši del slike ali pa ga želite prikazati kot obris na čudovitem ozadju? Tomasz s Sonyjevim fotoaparatom α9 dela v načinu ročne osvetlitve, pri čemer ima prednost hitrost zaklopa, saj mora zamrzniti akcijo. “Po navadi nastavim zaklop na 1/1000 ali 1/800 sekunde, da zamrznem skakalca sredi leta,” pojasni Tomasz.

S tega začetnega položaja Tomasz nato prilagodi zaslonko in občutljivost ISO glede na to, kako želi nekaj prikazati. Upoštevati je treba tudi svetlobo belega snega. Ne glede na to, ali snemate v zaprtih prostorih ali na prostem, je večina športnih prizorišč osvetljenih z reflektorji, zaradi katerih se lahko pojavijo drugačni barvni odtenki, zato je dobro izbrati nastavitev beline po meri, da bodo barve v fotoaparatu popolne. Tudi če snemate neobdelane slike, lahko s snemanjem dobrih slik prihranite veliko časa, ko je treba slike urejati. Za Tomasza je ena od prednosti, ki jo prinaša Sonyjev α9 v primerjavi s fotoaparatom DSLR, ta, da je na sliki, prikazani na zaslonu za pogled v živo ali v iskalu, osvetlitev natančno takšna, kot bo na končni sliki. “To mi omogoča hitro prilagajanje, da dobim popolno osvetlitev,” pove Tomasz, “tudi, ko snemam s hitrostjo 20 sličic/sekundo. Pomeni, da mi ni treba odmakniti pogleda od iskala in da se lahko popolnoma posvetim posnetku.”